söndag 1 augusti 2010

viktigt att hålla tiderna

Idag blev inte riktigt som jg hade tänkt. Jag hade med mig lite matsäck på en cykelutflykt med far, men när vi väl kom fram så blev det inte av att jag tog fram den eftersom att min cykelkamrat inte hade något med sig och mest bara ville vidare... suck.
Vi skulle hemma till honom och fika, d v s te plus macka. När vi kom dit så hade han inget jag kunde äta som pålägg och hur kul är det med endast mjölkfritt margarin på en torr smörgås. Hm. Inte så välplanerat.
Jag drack bara en kopp te plus naktarinen i min matsäck (den enda som inte hade totaldemolerats i väskan under cykelfärden note to self: lägg allt i lådor istället för en platspåse när det ska upp på pakethållaren).
Så nu när jag kom hem var det 5 timmar sen frukost och jag är utsvulten. Men istället för att vräka i mig ska jag nu ta en titt på mitt matschema och gå efter det. Att hålla mig till tiderna och det jag planerat i förväg hjälper att hålla mig från skåpen (och livsmedelsbutiken runt hörnet).
Och enligt matschemat blir det mat kl 15, inte förr. Och sen mat igen kl 18. Om jag ruckar på det då faller jag tillbaka i hetsätargropen, speciellt när jag är så här hungrig.

Update 21:08...
Vid tjugo i sex tog jag cykeln till ett centrum i närheten (ca 20 min enkel väg) och åt 8 bitars sushi på favoritrestaurangen. Därefter cyklade jag vidare till en stormarknad och handlade en del mat inför veckan. Jag tänkte att det var bäst att äta innan jag handla, ni förstår säkert. Sen när jag skulle hem igen (ca 40 min) var det inte så lite tungt att cykla. Det var ju bara en dryg halvtimme efter maten och så är det självklart en lång seg uppförsbacke halva vägen.
Förutom att lunchen inte riktigt blev av som tänkt så känns den här dagen bra.

Och jag lyckades med att bara handla det som stod på listan: ägg, skivad tofuost (lättare att hålla koll på hur mycket man sätter i sig när pålägg är färdigskivat), gravad och kallrökt lax (bl.a. till laxsallad imorgon), knäckebröd (dags att fasa ut mjukt bröd), havre- och quinoaflingor (till frukostyoghurten) och gurkor (för att görs stavar till snacks), färsk ingefära (till téet som ska hjälpa mot morgonstelheten jag får pga mina autoimmuna sjukdomar) och sist men inte minst polenta (till morgongröt).
Oftast brukar jag vid såna här handlingar komma hem med både popcorn (och eller chips), läsk, glass och choklad eller godis.
I say today was a success.

Inga kommentarer: